Maadag 2 juni 2014 - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Rianne Zuijlen - WaarBenJij.nu Maadag 2 juni 2014 - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Rianne Zuijlen - WaarBenJij.nu

Maadag 2 juni 2014

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

07 Juni 2014 | Sri Lanka, Kandy

Mijn eerste hele dag in Kandy. En ik kan natuurlijk vertellen dat deze dag begon met een ontbijt etc. Maar dit is natuurlijk helemaal niet interessant. Dus nieuwe poging!

Deze dag begon met een informatiebijeenkomst waarin o.a. uitleg werd gegeven over de verschillende programma's. Dit was mij vantevoren al wel wat duidelijk. Bij het Wildlife programma werd ook verteld, dat het de bedoeling is om de jungle in te gaan. Hiervan weet ik even niet wat ik moet denken. Klinkt heel leuk natuurlijk, maar gelijk ben ik dan ook wel praktisch:
Is het veilig genoeg en heb ik genoeg insectenmiddel mee?
Komt vast wel goed! En duurt ook nog even. Tenslotte volgende week pas...
Deze informatiebijeenkomst vond plaats in een oud schooltje en hierna vertrokken we weer richting het vrijwilligershuis.

Hierna kregen we een korte les zelfverdediging (voor het geval dat)
In Nederland heb ik dit een aantal jaar geleden ook gehad maar toch wel weer interessant, om dingen te horen. Mijn kennis was alweer een stukje weggevaagd. Maar goed, de belangrijkste boodschap bij deze cursus was dat het erom gaat, dat je je balans moet houden. Dus zorg dat je stevig op de grond staat en je aanvaller, juist uit balans brengt.

Na een lunch, kregen we nog een taallesje Sri Lankees (Schrijf je dat zo?)
Hieronder even een overzicht(je):

Nine - Nawaya
Ten - Dahaya
Hundred - Seeya
One hundred - Eha Seeya

Aardig wat woorden dus! Ik spreek vast vloeiend Sri Lankees bij thuiskomst!

Over het algemeen veel contact met de andere mensen hier in het vrijwilligershuis. Verschillende nationaliteiten lopen hier rond maar met name de groep Aziatische mensen is groot. Naast mij zijn ert nog 2 andere Nederlanders. Spreekt voor zich, dat het het makkelijkst is om een gesprek met hun te voerem, aangezien mijn Engels niet heel goed is...
Toch betrap ik mezelf erop dat ik ook weleens in het Engels tegen hun praat, omdat dit er nu al een beetje begint in te sluipen. Dus wie weet, spreek ik dan wel vloeiend Engels bij thuiskomst. Ik zou zeggen: doe een poging als ik je in het echt spreek!

Halverwege de middag zijn we met de groep naar Kandy gegaan om inkopen te doen. Eenmaal hier aangekomen, opgespiltst in groepen met ieder een eigen doel voor ogen.

Wij waren van plan om een simkaart aan te schaffen (en ook een nieuwe telefoon dus). Valt mee, dat dit hier niet heel duur is. En wat verder opvalt, dat ze hier heel uitgebreid de tijd voor nemen. Volgens mij hebben wij daar een 1,5 uur gezeten.

Aan het eind van de middag zijn we naar een traditionele dansvoorstelling geweest. Vooral het einde was indrukwekkend. Toen kwamen er twee mannnen tevoorschijn, die over een plank liepen met aangestoken houtskolen. Als afsluiter kwamen ze ook nog aangelopen met een aangestoken stok, die ze vervolgens over hun armen lieten gaan en in hun mons staken. Pijnlijk, al zullen ze er vast op getraind zijn. Maar geef mij toch maar die plank met houtskolen, als ik moet kiezen.

Zometeen weer richting bed en ik hoop dat het niet zo warm is als afgelopen nacht. Eerst lag ik toen in een lakenzak maar ben er na een tijdje toch maar weer uitgekropen. En dat hielp behoorlijk, waardoor ik toch nog de slaap heb kunnen vatten. Ik verwacht wel dat het nu beter zal gaan. Het heeft ook wat geregend wat zorgt voor afkoeling.

Oja, en bij de dansvoorstelling nog wat foto's gemaakt maar deze zijn niet heel scherp. Niet echt een hele goede camera en ik zat natuurlijk ook wel wat ver van het podium. Ik zal proberen ze hieronder te plaatsen...